پیرامون اقدامات اضافی برای کار اطلاعاتی- تبلیغاتی در جمهوری دموکراتیک افغانستان
خلیل وداد خلیل وداد

مصوبهء پلینوم کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

23 جون 1980

پیرامون اوضاع بین المللی و سیاست خارجی

اتحادشوروی

 

پلینوم کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش اقدامات اتخاذ شده در رابطه به کمک همه جانبه به افغانستان در امر دفع حملات مسلحانه و مداخلهء بیگانه گان که هدف آنها خفه نمودن انقلاب افغانستان و ایجاد تخته خیز تجاوز امپریالیستی و تجاوزگری به مرزهای جنوبی اتحادشوروی میباشد، را، کاملاً تأیید مینماید. پلینوم خواهان حل سیاسی اوضاع پیرامون افغانستان که سیاست عدم انسلاک را پیش میبرد، میباشد. برای این منظور چنان که حکومت ج.د.ا. اعلام کرده قطع کامل تجاوز برضد این کشور و ضمانتهای مطمئن علیه اقدامات تخریبی از خارج ضروری ست.

 

 

 

اشد محرم

 

شمارهء اس. ت. -3897

اس. ت.-   18/220. ث. مؤرخ 22 - 7- 1980

 

اشد محرم

پروندهء ویژه

 

مصوبهء

دارالانشأ ک. م. حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

پیرامون اقدامات اضافی برای کار اطلاعاتی- تبلیغاتی در جمهوری دموکراتیک افغانستان

 

1. به آژانس نشراتی «نووستی» اجازه داده میشود تا ترکیب دفترِ « آ.پ.اِن»* در جمهوری دموکراتیک افغانستان را به 4 نفر کارمند شوروی ( شامل معاون رئیس- 1تن با مصروفیت کامل، خبرنگار -1تن با مصروفیت کامل، نگارنده (محرر) 1 تن با مصروفیت کامل، محاسب با مصروفیت نیمه و تایپست- سکرتر با مصروفیت نیمه) و به 6 کارمند محلی گسترش دهد.

وزارت مالیهء اتحادشوروی یکجا با « آ.پ.اِن» باید منابع تمویل مخارج مقاصد نامبرده را جستجو نمایند.

 

2. « آ.پ.اِن» باید به جانب افغانی در امر تهیهء اخبار در بارهء زندگی در کشورهای همجوار افغانستان و مواد

 

(ادامه دیده شود)

 

نتایج رأی گیری:

 

تصویب شده در جلسهء دارالانشأ ک.م. مؤرخ 22. .7 1980

منشیان کمیته ک.م. رفیق کریلنکو  آ. پ.                       - موافق

                         رفیق گُرباچوف م.س.                      - موافق

                         رفیق پوناماریوف ب.ن.                   - موافق

                         رفیق کاپیتونوف  ای. و.                   - موافق 

                         رفیق زیمیانین  م. و.                        - موافق

                         رفیق روساکوف. ک.و .                    – موافق

 

                                       یِرمولوف

 

3897      کاپیها به: گرومیکو، دیمیچیف، پوناماریوف، کاپیتونوف، گربوزوف، تالیزین، لاپین، یرماش، ستوکالین، پاستوخوف؛ شوماکوف، پاولوف، زمیاتین، پیگوف، تیاژیلنیکوف و افاناسیف و. (ش)

و ساوینکین                               

 

 

مرکز حفظ اسناد محرم، مسکو جادهء ایلینک شماره 12

 


 

 

توسط شوروفا بتاریخ 23-07-1980 ارسال شد.

توضیح دهندهء نقاط نظر جانب افغانی پیرامون حوادث بین المللی اقدام نموده و در ماه اکتوبر سالِ روان کار چاپ کتاب اموزشی «کورس آموزش سیاسی» را و در ربع یکم سال 19801 چاپ«رهنمای کارمند حزبی» را انجام دهد.

 

3. تاس** باید در فرصتی یکماهه به کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. پیشنهادی را در مورد گسیل مشاور جدید به آژانس  «باختر» ارائه نماید. 

 

کمک به آژانس باختر باید با مرام سازماندهی خدمات اطلاعاتی بزبان انگلیسی برای انتقال بعدی اخبار به خارج و در گام نخست برای کشورهای همسایهء افغانستان ادامه یابد.

 

4. وزارت ارتباطات (مخابرات) اتحادشوروی یکجا با تلویزیون دولتی اتحادشوروی مسئلهء پخش نشرات تلویزیون دولتی تاجیکستان در نواحی عمدتاً تاجیک نشین افغانستان را بررسی کرده و در صورت ضرورت پیشنهاد لازمی را به ک.م. ح. ک.ا.ش. ارائه نماید.

 

در درازنای سه ربع سال روان  باید 15 کامپلِت ایستگاه رادیویی سیار نوع ار. ث. او. -300 و ار. ث. او.- 30 را با آنتنها و و دستگاههای لازمهء نیرو زای نفتی برای امور ارتباط تِلی تایپی به ج.د.ا. تحویل داد. 

 

5. کمیتهء دولتی رادیو تلویزیون اتحادشوروی باید به فعالتر شدن امور طباعتی- نشراتی مؤسسهء «بیهقی» و همچنان در ایجاد و سازماندهی کار بنگاه نشراتی «ثور» کمک نماید. 

 

در سال 1980 نشر فوتو البوم «افغانستان امروز» را بزبانهای روسی، انگایسی، دری و پشتو باید انجام داد.

 

6. کمیتهء دولتی سینمای اتحاد شوروی موضوع پیشنهاد جانب افغانی را مبنی بر کمک عملی در عرصهء سینماتوگرافی بررسی نموده و در فرصت یکماهه پیشنهادات لازمی را به کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. ارائه کند. همچنان به ج.د.ا.  در عرصهء دوبلاژ فیلم مشترک «توطئه بر ضد جمهوری» بزبانهای دری و پشتو کمک صورت گیرد.

 

7. اتحادیهء ژورنالیستان اتحادشوروی باید در سال 1980 لابراتوار آموزشی عکس را همچون تحفه به انستیتوت علوم اجتماعی کمیته مرکزی ح.د.خ.ا. برای آموزش ژورنالیستهای افغان تحویل دهد.

 

8. وزارت ارتباطات (مخابرات) اتحادشوروی («سایوز پیچات») باید به جانب افغانی در انسجام سیستم توزیع نشرات و فروش روزنامه ها، مجلات و کتب در شهر کابل و ولایات کمک نماید.

 

9. کمیته مرکزی کمسمول*** در طی یکماه پیشنهادی پیرامون امکانات گسیل 3 تا 5 عراده موتر تبلیغاتی تحفه به سازمان دموکراتیک جوانان افغانستان (س.دج.ا.) به منظور پیشبرد کار توده یی- تبلیغاتی در ولایات را به ک.م. ح.ک.ا.ش. ارائه نماید.

 

همچنان در بهبود کار روزنامه جوانان و در امر تهیهء مواد تبلیغاتی برای س.د.ج.ا. همکاری صورت گیرد.

 

10. ریاست عمومی امور سیاسی اردو و بحریهء اتحاد شوروی یکجا با وزارت فرهنگ اتحادشوروی تا 15 اگست سالِ روان مطابق مقررات معمول مسئلهء مربوط به اقدامات اضافی برای خدمات فرهنگی در واحدهای اردوی شوروی که مؤقتاً در خاک افغانستان موقعیت دارند، را بررسی نماید.

 

همچنان باید به اقداماتی در جهت گسیل سریع پُستهای سربازان، نشرات شوروی و اکمال کتابخانه های نظامی دست یازید.

 

11. انجمن سراسری شوروی « زنانیه»**** در سال 1980 به انستیتوت علوم اجتماعی ک.م.ح.د.خ.ا. در تجهیز و بهره برداری اتاق وسایل تخنیکی تبلیغات کمک نماید. 

 

12. شعبهء تبلیغ و شعبهء کار با کادرهای کشاورزی و سفرهای خارجی منظماً باید لکچرخوانان و کارشناسان شوروی را برای تبلیغ به شنوندگان افغان در مورد تجارب ح.ک.ا.ش. و مسائل معاصر سیاست خارجی و داخلی اتحادشوروی به ج.د.ا. گسیل نماید.

13. گروه مشاوران حزبی (شوروی) در جنب ک.م.ح.ک.ا.ش. به دوستان افغانی در سازماندهی برآمدهای اعضای کمیته مرکزی ح.د.خ.ا. و شورای انقلابی ج.د.ا. در برابر گروههای گونه گون باشندهء افغانستان کمک نموده و یکجا با آ.پ.ان. (نووستی) به اقداماتی برای تهیه و نشر آموزشنامهء «کتاب آموزش سیاسی» برای سیستم آموزش حزبی در ح.د.خ.ا. تا ماه اکتوبر سال روان متوسل شود.

 

14. بنگاه نشراتی «پلاکات» مطابق به خواهش جانب افغانی سه نقاش افغانی را برای ستاژ سه هفته یی  در اتحاد شوروی بپذیرد. مخارج مربوطه از حساب بودجه ریزرف حزبی پرداخته شود.

 

ر. اولیانوفسکی

فالین

ای. تیاژیلنیکوف

 

پاولوف

 

 

*- مخفف آژانس نشراتی نووستی بزبان روسی (مترجم)

**- مخفف آژانس تلگرافی اتحاد شوروی بزبان روسی (مترجم)

***- مخفف اتحادیه سراسری کمونیستی لنینی جوانان اتحادشوروی بزبان روسی (مترجم)

****- معنی روسی زنانیه دانش است (مترجم)


November 14th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی